Tuesday 31 December 2013

KAHWIN DENGAN ROOMMATE?! BAB 2

BAB 2

Matanya ligat memandang sekeliling! Dia tidak mahu bertemu dengan batang tubuh itu. Gerangan yang sentiasa memberinya beribu ancaman. Dia tidak mahu berurusan dengan manusia itu lagi. Dia harus cuba mengelak dari bertentang mata. Dia memandang ke kiri dan kanan. Cermin matanya dibetulkan dan terus berjalan menunduk tanpa memandang hadapan. Langkahnya dideraskan apabila terdengar satu suara yang memanggil.

“Ilham! Ilham! Ilham Aizat!” Langkahnya dimatikan apabila nama penuhnya di sebut.

“Kau pergi mana tadi? Awal betul kau keluar bilik. Sorry lah pasal semalam. Kalau kau terasa dengan aku. Tak sempat lagi nak berbual dengan kau,” sapa Irish kepada roommate barunya. Lelaki yang pernah dimarahinya semalam kerana melanggarnya. Lelaki itulah kini yang menjadi teman sebiliknya. Sepanjang berada di bilik itu semalam, dia tidak sempat beramah mesra dengan lelaki itu. Hanya tahu nama saja. Itupun bila melihat tag nama lelaki itu yang banyak tergantung di atas meja. Lelaki itu hanya balik untuk menukar baju dan kemudian baru pulang lewat malam atau mungkin juga pagi. Dia sendiri tidak tahu.

So..so..sorry sebab aku tak kejutkan kau Subuh. Aku tengok kau tidur lena sangat. Tak sampai hati nak kejut,” ujar Ilham sambil matanya ligat memandang sekeliling. Takut benar jika kelibat itu muncul di hadapannya.

“Eh, takda hal. Aku cu.. Irish terhenti.”
“Cu?”
“Cu.. takkanlah aku nak beritahu dia yang aku cuti tak boleh solat? Cu..cu..apa ek?” Irish ligat memikirkan alasan sesuai. Cari idea. Cari idea kelentong!
“Aku cu..cuak..ya..aku cuak tengok kau tak ada dalam bilik tadi,” Irish beralasan. Fuh! Bedal jer lah.
“Apahal pula kau nak cuak? Kau bukan perempuan pun nak cuak-cuak.”
Gulp! Perempuan?!Perkataan yang merisaukannya. Risau jika identitinya bocor.
“Yalah, aku sama macam kau. Kita sama beb. Cuma aku cuak kalau-kalau aku sesat,” Irish berkata dengan begitu yakin. Mahu menyembunyikan resah hatinya. Serius boleh menang award lakonan dia ni.
“Macam-macam lah kau ni. Kat bilik nanti kita sembang. Aku nak cepat ni. Ilham mula membuka langkah. Deras hayunan kakinya. Dia tidak mahu terserempak dengan kelibat itu.
Irish hanya menghantar Ilham dengan matanya. Dalam hatinya terasa pelik dengan kelakuan Ilham.

“Ada masalah ke dia ni? Lain macam jer. Tapi, nasib baik dia ringan mulut nak layan aku even sekejap. Semalam nampak macam nerd, tapi tak lah nerd sangat pun.”
Sedang dia melihat Ilham, tiba-tiba matanya tertumpu pada seraut tubuh yang menerjah Ilham dari belakang. Terkejut bukan kepalang apabila tubuh itu rupanya milik artis kegemarannya. Lelaki yang berjaya mencuri minatnya terhadap dunia hiburan sejak 2 tahun lalu. Suara lelaki itu yang gemersik dan mendayu cukup membuatnya teruja. Afnan! Kakinya laju melangkah!

“Hai Ilham! Lama tak nampak? Sibuk?” Afnan menepuk perlahan bahu Ilham. Tampak sinis pertanyaannya di telinga Ilham.
“Ka..kau nak apa?”
“Mana ada apa-apa. Saja nak jumpa kawan lama. Tak boleh?” Perkataan kawan itu dikuatkan sebutannya.
“Sejak bila aku jadi kawan kau?”
“Hoi! Kau dah berani menjawab ya? Kau macam tak tahu apa tujuan aku kan?” Pantas tubuh Ilham ditolak. Mujur kaki Ilham cekap menahan, jika tidak sudah pasti terjatuh.

“Afnan?” Irish bertanya dengan rasa teruja. Mana mungkin dia salah orang. Tapi sekadar berbasa-basi. Tak akan tiba-tiba nak main terjah. Pelik lah jadinya.
“Ya saya. Siapa ya?” Sungguh lembut Afnan berbicara. Sungguh berbeza dari tadi.
“Saya Haris. Haris Rahimi. Peminat nombor satu abang. Saya cukup minat dengan lagu abang Jangan Mungkiri. Serius best abang punya feel!
“Oh ya? Terima kasih. Student baru ke? Tak pernah nampak pun sebelum ni”
“Ya...abang kenal dengan Ilham ker?”
“Ilham? Kenal sangat. Dia ni kawan baik saya. Kami dah berkawan sejak dari tadika. Afnan berkata sambil menepuk bahu Ilham. Nampak mesra di mata Irish, tapi nampak benci di mata Ilham. Benci dengan kepura-puraan Afnan.
“Wah! Bestnya! Jeles saya.”
“Asal kau tak beritahu yang kau ni kawan baik dia? Aku minat gila dengan suara dia.” Irish berbisik di telinga Ilham
Ilham hanya terdiam. Semakin terbit perasaan geram dalam hatinya. Namun dibiarkan saja rasa geram itu. Ya, rasa geram yang sudah lali baginya.
“Okay, kalau tak ada apa-apa, saya gerak dulu. Petang nanti ada photoshoot untuk majalah Lelaki.
“Okay..okay.. Nice to meet you bro. Irish tersenyum. Senyuman manisnya yang cukup menggoda. Namun, dalam versi lelaki.
Mata Ilham tepat menangkap senyuman manis Irish. Terbit sesuatu rasa di hatinya melihat senyuman itu. Nampak lain benar maksud senyuman itu yang ditujukan kepada Afnan. Seolah-olah senyuman seseorang yang menaruh hati yang cukup lama buat lelaki itu.
“Hoi.. Ilham! Ilham!” Tangannya digerak-gerakkan di hadapan mata Ilham.
“Ha..ha`ah..” Ilham tersedar dari lamunan. Takkan lah roommate baru aku ni gay? Ilham mendesis. Menidakkan kata-katanya. Risau juga kalau betul-betul terjadi. Geli geleman lah jawabnya.
“Kau okay tak ni? Jom kita lunch sama-sama.”
“Er..sorry ar..”
“Haris, lupa pula nak kenalkan diri. Namanya roommate kan?” sambung Irish apabila melihat Ilham tergagap-gagap hendak menggelarkan dirinya apa.
“Oh, okay Haris. Aku ada hal nak buat. Sorry sekali lagi. Aku gerak dulu.”
“Adahal lah pulak. Baru nak berbaik-baik dengan roomate. Busy semacam jer dia ni.” Irish tertanya-tanya sendirian dengan sikap Ilham yang misteri itu. Matanya menghantar langkah Ilham yang pergi meninggalkannya.



 “Okay, nice shot! Rozy, rapat sikit dada you dengan Afnan.”
 “Yes! Like that!”
“Yes.. Last shoot!”
“Afnan, I nak you buat gaya seolah-olah sedang berkata Rozy, will you marry me? Okay?”
“Yes! Nice! Okay, that`s all for today. Thank you.

Jurufoto majalah itu mula bersamalan dengan Afnan dan juga Rozy. Bersungguh-sungguh jurufoto tu memberi arahan kepada mereka. Baginya segala apa yang dilakukan, hasil kerjanya yang paling diutamakan. Dia tidak suka hasil kerjanya dipandang rendah seolah-olah tiada nilai.

“Fuh, tak semena-mena kena bergambar dengan Rozy yang gedik ni. Adoi, rimas lah! Baik aku cepat sebelum dia terkejar-kejar aku,” desis hati Afnan sambil mula mengambil pakaiannya untuk ditukar.
“Afnan! Wait!” Afnan berhenti melangkah bila namanya disebut. Nampaknya Rozy sudah mula memanggil. “Argh, malasnya nak layan,” desis hatinya.

Yes Rozy?” Afnan memaniskan muka. Padahal plastik semata.
You free tak lepas ni? Kita tengok movie jom. I free lepas ni.” Rozy mula memainkan jarinya di atas bahu Afnan. Suka betul dia dengan Afnan ni.
Sorry lah Rozy, I kena pergi studio.”

“Ala, you ni kalau I ajak ada jer alasan. Itulah, inilah. Please Afnan. I dah lama tak tengok movie.”
“Bukan I sengaja, memang I ada hal. Okay, I promise, bila I free, I sendiri akan call you. Kita pergi dinner. I pergi dulu ok? Jangan buat muka masam macam tu. Tak comel lah,” Afnan mencubit lembut pipi Rozy.

Terus merah pipi wanita itu apabila dipuji comel. Apatah lagi dicubit manja oleh Afnan.
“Dia kata aku comel?” Rozy berkata sendirian. Kembang kuncup muka dia. Padahal Afnan tu pura-pura jer. Perasan lebih Rozy ni.



“Macam mana ni Afnan? You tengah naik sekarang. Hangat. Tiba-tiba ambil keputusan nak berhenti menyanyi. Tak boleh ke fikir semula? You ingat dengan berlakon atau jadi model boleh cover karier you? Bukan dulu you beritahu yang singing its your life?”

“Bukan macam tu Mr. Sam. I sedih dengan kehilangan kekasih I. Kerana I, dia meninggal dunia. Kerana dunia nyanyian ini, I abaikan dia. I tak sanggup lagi kehilangan orang tersayang,” Afnan meraup wajahnya. Menunjukkan tanda kesal yang bertandang kepada Mr. Sam, pengurusnya itu.
Life must go on. Benda yang berlaku tu, biarlah berlalu. Apa yang penting, it`s your life now.”
“Sorry. This is my final decision. Nanti kalau I rasa nak menyanyi semula, I akan cari you balik,” kata Afnan seraya bangkit dari kerusi.”

“Kalau macam tu, boleh you kenalkan I dengan Ilham?”
Kaki Afnan yang hendak menuju ke pintu terus terhenti apabila mendengar nama itu disebut. Dia terdiam sebentar.
“Mana dia tahu tentang Ilham?” Afnan tertanya-tanya sendiri.



Terasa nyaman dan segar bila tubuh badan yang melekit disirami air. Seperti baru dilahirkan. Saat badan ini disabun dengan shower gel kegemarannya yang ditempah khas sejak sekian lama iaitu Chanel No.4, terasa sangat berbaloi bagi Irish. Bukan senang nak dapat. Wangiannya memang satu terapi untuk minda. Bukan saja wangi ketika mandi, bahkan bauan itu akan melekat lama di badan. Seolah-olah memakai minyak wanginya saja. Memang jenama itu menjadi kegemarannya sejak zaman universiti dahulu.

“Seronoknya! Bukan senang nak tunggu keluaran Chanel No.4 ni. Tak sia-sia! Yang paling penting aku tak guna duit mak dan ayah.”

Irish mengelap rambutnya dengan  tuala. Sesekali terbit rasa rindu dengan rambutnya yang panjang hingga ke paras pinggang dulu. Semua itu dipotong apabila dia mengambil keputusan nekad untuk membantu Afnan. Membantu Afnan melupakan kekasihnya dan kembali untuk menyanyi semula. Sungguh besar pengorbanannya terhadap Afnan. Walaupun lelaki itu tidak tahu, namun dia tidak kisah. Baginya jasa Afnan kepadanya cukup besar. Jasa yang lelaki itu sendiri tidak tahu tentang apa. Disebabkan itu, mahkota wanitanya dipotong dengan kerelaan hatinya sendiri.

“Kau betul nak potong rambut kau? Kau tahu kan, sebab rambut kau lah si Zaini tu boleh clash dengan Tiara sebab tergila-gilakan kau. Kau yakin?” Zulin berusaha mengingatkan rakan baiknya itu. Namun macam tak ada guna jer. Irish tetap dengan pendiriannya.
 “Yes! Demi Afnan aku tak kisah. I have to do this!
“Anda pasti?”
“Kau ingat ni rancangan Who Want To Be A Milionaire? Anda pasti. Anda pasti. Ya! Saya pasti!”
“Pelik aku dengan kau ni? Kau tahukan rambut tu mahkota wanita.”
“Tahulah cik kak oi. Tapi, kalau aku biarkan rambut aku yang panjang ni, tak jadilah lakonan aku nak jadi Haris. Lagipun tak perlu nak rambut panjang-panjang ni. Aku akan bertudung juga nanti. Rambut aku bukan untuk tatapan umum. Kan?”
Terpana Zulin mendengar pengakuan Irish. Tudung? Alhamdulilah.
“Alhamdulilah Irish. Suka aku dengar kau nak bertudung. Nanti boleh kita main tukar-tukar tudung.”
“In syaa Allah. Kau tolong doakan ya.”

“Assalamualaikum,” Ilham memberi salam sambil membuka pintu. “Eh, berkunci?” Desis hatinya.
“Eh, kejap..kejap..”
“Alamak, waktu-waktu aku tengah nak keringkan rambut, waktu ni juga dia datang. Adoi, kacau lah. Baru berangan konon-konon di Saloon.” Irish mengomel sendiri. Malas betul rasanya nak buka pintu bila waktu tengah keringkan rambut ni. Lamunanya juga terhenti. Haish!
“Awal kau balik hari ni?”
“Kerja aku habis awal.”
“Kerja?”
“Oops..Eh, tak..tak.. Kerja, mak..maksud aku kerja Prof. Zai habis awal. Apa lagi, aku balik lah. Tak kan nak tunggu lama-lama pulak.”
“Oh, aku ingatkan kau kerja. Pelik juga aku. Kalau aku, memang tak mampu nak bahagikan masa bekerja dengan belajar. Penat woo.”
“Huh, mesti anak orang senang dia ni. Anak orang kaya memang selalu macam tu,” Ilham berkata sendirian.
“Apa kau cakap?” Irish dapat menangkap butir bicara Ilham meskipun nadanya perlahan. Telinga lintah Irish ni.
“Tak..tak..aku cakap aku penat. Dah lama tak mandi awal macam dulu.” Ilham mula menangalkan bajunya.
“Hei!!!” Irish menutup matanya. Segan!
“Apahal bro? Kau tak biasa ke?”
“Kau..kau..tak malu ke nak salin baju depan aku? Tergagap-gapa Irish bercakap. Wajahnya dirasakan berbahang.
“Apa aku nak malu, aku laki. Kau laki. Relaks sudah.Lainlah kalau kau perempuan.”
“Alamak yang aku pergi tutup mata buat apa? Adoyai, kantoi macam mana nanti?” hatinya mendesis. Risau kalau kantoi.

Ilham terusan membuka bajunya tanpa menghiraukan Irish. Terserlah susuk tubuh Ilham. Persis seorang atlet, tegap. Kulit putih Ilham menambahkan kesempurnaan tubuh milik lelaki. Ini kali pertama dia melihat susuk tubuh lelaki seperti itu secara berdepan. Sebelum ni hanya dalam TV jer. Tanpa semena menyuntik naluri wanita Irish.

Gulp!
“Wah, bro. Mantap badan kau. Kalah aku. Aku ni ha. Sekeping jer. Otot pun tak ada.”
“Aku dari sekolah memang macam ni. Aku minat dengan sukan. Cuma ada certain sukan jer yang aku boleh main. Yang lain tu tak boleh sebab ada Afnan.”
“Ha? Afnan? Kenapa dengan dia?”
“Eh tak kisah pun kalau ada dia. Cuma bila dia ada dalam sesuatu sukan tu. Mesti ramai peminat dia. Aku ni jer yang tak ada. Hehe,” Ilham cuba berdalih. Di dalam hatinya bercampur baur sebab tersebut nama Afnan tadi.
“Dah lah, aku mandi dulu. Lepas Maghrib nanti kita borak panjang sikit.”
Irish menghantar Ilham ke pintu dengan pandangan mata. Masih terbayang susuk tubuh Ilham sebentar tadi. Betapa indahnya ciptaan Allah S.W.T.
Nada dering Jangan Mungkiri mengejutkan Irish dari angannya tadi. Dicapainya telefon di atas meja. Dilihatnya nama Zulin Sayang. Lantas dia tersenyum.
“Ye cik kak? Nak apa?”
“Irish. Jom dinner.”

2 comments:

MissxYana said...

nice.. yana suka.. smbg plss :)

Unknown said...

terima kasih yana..terharu plak rasa... hehe..thanks skali lg! :)